Fraudebeleid


Fraudebeleid De Waerdse Assuradeuren B.V.

Helaas zijn er mensen die verzekeraars/gevolmachtigd agenten, doelbewust benadelen om er financieel beter van te worden. Of die anderen willen laten profiteren van hun verzekeringsfraude, want daar hebben we het hier over. Dat heeft nadelige gevolgen voor de premie van de klanten die zich wel aan de regels houden.

Daarom kunt u hier lezen hoe we met deze mensen omgaan, mensen die bijvoorbeeld:

• Een schade (inbraak, diefstal, brand) in scene zetten

• Proberen om dezelfde declaratie meerdere malen vergoed te krijgen;

• (Aankoop)nota's veranderen

• Niet eerlijk of volledig vertellen wat er daadwerkelijk is gebeurd;

• Meer schade claimen dan de werkelijke schade is;

• Een valse naam- en adresgegevens opgeven

• Bewust informatie achterhouden (bijvoorbeeld een strafrechtelijk verleden of eerdere royementen bij andere verzekeraars).

 

Wat doen wij dan?

Als we het vermoeden hebben dat iemand misbruik van ons probeert te maken, zullen wij te allen tijde binnen 3 werkdagen contact opnemen met onze volmachtgever van de betreffende polis. Samen met de risicodrager (verzekeraar) zullen wij er alles aan doen om achter de waarheid te komen. Natuurlijk alles binnen het redelijke, met hoor- en wederhoor.

Het resultaat van dat onderzoek wordt door de verzekeraar vastgelegd in een rapport. Als blijkt dat er inderdaad iets niet klopt, zal de verzekeraar actie ondernemen en zal de klant geinformeerd worden over de te nemen maatregelen.

 

Mogelijke maatregelen:

• Niet uitkeren van een schade en/of van premierestitutie;

• De schade terug laten betalen;

• Extra gemaakte kosten in rekening brengen;

• De verzekering opzeggen en andere bij Wil Stoop /De Waerdse assuradeuren verzekeringen stopzetten;

• De fraude melden op de zogenaamde waarschuwingslijst (registratie stichting Centraal Informatie Systeem), die onder alle verzekeraars bekend is;

• Aangifte doen bij de politie. Hierbij wordt rekening gehouden met het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit alsmede met het Fraudeprotocol van het Verbond van Verzekeraars.

 

Wij brengen sowieso € 532,- kosten in rekening als er fraude is gepleegd

Naast de kosten van het fraude-onderzoek van ons en/of van de verzekeraars, vorderen wij ook andere onterecht gemaakte kosten terug. Bijvoorbeeld het schadebedrag dat is uitbetaald.

De Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA) incasseert dit bedrag voor ons.

SODA werkt nauw samen met de politie, justitie en het Verbond van Verzekeraars. De Stichting Directe Aansprakelijkstelling Aan Daders (DAAD) controleert of SODA zijn werk goed uitvoert. In De Raad van Toezicht van de Stichting DAAD zitten de politie, het VNO/NCW en het Verbond van Verzekeraars, met ondersteuning van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. DAAD heeft een onafhankelijke klachtencommissie.

Voor meer informatie kunt u naar de website van SODA.